Fingersmerter kontorarbejde

Øvelser til smerter i fingrene og håndledssmerter

Fingersmerter kontorarbejde

Mange af os tilbringer hver eneste dag flere timer foran tastatur og mus (både i arbejdsmæssig sammenhæng og i fritiden), hvilket løber op i et stort antal klik og tasteslag. De bevægelser kan føre til ømhed, summen og endda smerter i fingre og håndledssmerter. Derfor har vi her på computersmerter.dk samlet en række øvelser, der kan være med til at forebygge og udbedre ømhed og smerter.

Kraftige smerter i håndled og fingre

Skulle du opleve kraftige smerter over længere tid, snurren i fingrene eller en sovende fornemmelse i dine hænder, bør du søge læge for en dybere undersøgelse af de fingre- og ledsmerter. Hvis din smerter har varet ved længe, kan det nemlig være et tegn på større skader som:

  • Musearm
  • Tennisalbue
  • Springfinger
  • Karpaltunnelsyndrom
  • Seneskedebetændelse
  • Ulnarisskade

De øvelser, du præsenteres for i denne artikel, er ikke et udtryk for en udtømmende liste, der skal udføres flere gange hver dag. I stedet skal du se det som et opslagsværk med forskellige øvelser til inspiration. Prøv dig lidt frem og se hvilke af strækøvelserne du kan få til at passe ind i din hverdag. Det anbefales, at du starter stille og roligt ud samtidig med, at du sørger for at lytte til din krop undervejs.

 

Øvelse 1: Styrkeøvelse til fingre, underarme og bryst

  1. Start med at flytte dig selv lidt væk fra skrivebordet, så du får lidt ekstra plads omkring dig.
  2. Først skal du flette dine fingre med håndfladerne nedad. Derefter strækker du håndfladerne væk fra dig selv, således at dine tommelfingre peger nedad.
  3. Endelig tager din armene op over hovedet og strækker dine håndflader op mod loftet, hvor du giver dem et ekstra stræk, mens du hele tiden kigger på dine hænder.
  4. På den måde får du også aktiveret din nakke og skuldre, der ellers ikke bliver bevæget meget, når du sidder foran en computer.
  5. Det hele skal foregå i en flydende bevægelse. Øvelsen skal gentages op til 10 gange, hvorefter dine fingre og fingerled er blevet strukket ud.

 

Hvorfor skal du lave øvelsen?

Med denne lille styrkeøvelse sørge du for at få strukket musklerne i din overkrop ud. Den er ideel til at holde kroppen i gang under en lang arbejdsdag, hvor du sjældent får brugt underarmene og brystkassen.

Hvad gør øvelsen for dig?

På vores arbejdsplads sidder vi ofte i en stilling, hvor underarmene ligger på skrivebordet foran os og fingrene er bøjet for at kunne taste. Denne stilling kan føre til, at dine muskler bliver for korte, hvis de ikke strækkes ud. Dette hjælper øvelsen med. Dertil styrkes dine fingre, så de bliver mere resistente over for de mange tasteslag og musetryk dag ud og dag ind.

Skriv en kommentar